søndag den 27. september 2015

Røg i køkkenet, part 1 - Vafler!



Jeg elsker at planlægge (no shit Sherlock! #OCD), finde på, undersøge, smage på, indkøbe(lister), og lave mad! Derfor har jeg startet blogserien `Røg i køkkenet´, som kommer til at indeholde nye og gamle opskrifter, mine ynglings, min fails og meget meget andet.
 
Jeg er startet ud med en klassiker, som jeg faktisk helt havde glemt eksisterede – nemlig VAFLER!
Jeg har længe været kendt for mine pandekager, men jeg gået lidt død i dem. Jeg får det ALTID  mega varmt og bliver halv-kvalm af at lave dem, så jeg gider egentlig ikke spise dem, når de først er lavet. Så nu gider jeg faktisk ikke at lave dem mere og i takt med at min mor, fandt min mormors gamle vaffeljern, gik jeg i krig for at finde den bedste opskrift på vafler, og den er nu fundet!

Mine krav til opskriften var bla.: Den skal være nem, max 7 ingredienser, den alm. mel skal kunne skiftes ud med grov mel, de skal kunne gå til både morgenmaden og til dessert og (vigtigst af alt) så skal de kunne fryses.


Vaflerne er et HIT hos Trolden!

Opskrift: 
15-17 stk.


400 g hvedemel
150 g sukker
1,5 stk. bagepulver
1,5 stk. vaniljesukker
150 g smeltet smør
8 dl mælk
2 æg



Fremgangsmetode:

·     Sigt melet, bagepulver, sukker og vaniljesukker ned i en skål, og rør blandingen sammen.
·     Rør mælk og æg i blandingen, her kan med fordel bruges en håndmikser eller et eklektisk piskeris.
·     Kom det smeltede smør i – dog ikke for varmt, da æggene kan stivne (lillefinger varmt).
·     Lad vaffeldejen hvile en time.
·     Varm vaffeljernet godt igennem og bag vaflerne.
·     Læg vaflerne på en rist, så de bevarer den sprøde overflade.

Tip: De kan nemt laves på forhånd og fryses ned, så de lige er til at tage op, når der kommer gæster, en hyggelig morgenmad, til en spontan filmaften eller bare til selvforkælelse.
- Varm derved vaflerne i ovnen ved 180, varmluft, i omkring 8-10 min.

Personligt kan jeg bedst lide, en smule flormelis på mine vafler.
Men en god vaniljeis, eller en hjemmelavet marmelade, er nu heller ikke dårligt!
Hvad spiser du til dine vafler? 


// Laura Hougaard

NB: Alle billederne er originale, og derfor ingen kopiering uden tilladelse!  



Ingen kommentarer:

Send en kommentar